Moje publikacje

 


 

osl  Opowieści Silver Lady

Zbiór niesamowitych historii o Rolls Royce`ach i ich ekscentrycznych właścicielach. Dziesiątki ciekawostek i szczegółów historycznych, lista VIP-ów jeżdżących tymi samochodami, opis najciekawszych modeli. Wozy maharadżów, cara Rosji, królowej Elżbiety II, Lenina, gwiazd filmu i gangsterów. Zdjęcia cz.-białe i kolorowe. "To książka dla marzycieli, czyli dla każdego - pisał Motor w 1992. Kopalnia anegdot i legend, mitów i prawd, plotek i faktów o tym legendarnym samochodzie, a zarazem wizerunkiem jego twórców, tytanów pracy."

 

 

autosensacje  Autosensacje stulecia.

Historia Rolls Royce`a Lenina, VW Kübelwagen i relacja z rajdu Pekin-Paryż.

 



ciezarowki1  Ciężarówki – historia

Opis 21 marek ciężarówek okrytych legendą. Autor ujawnia szczegóły użycia ciężarówek w misjach specjalnych. Berliet używany prze armię francuską pod Verdun, GMC (operacja Red Ball Express podczas II wojny świat. po desancie w Normandii, Opel Blitz (ciężarówka Wehrmachtu), Zis-5 (główna siła transportowa Armii Radzieckiej). A ponadto historia DAF-a, Forda amerykańskiego i europejskiego z Kolonii używanego przez Wehrmacht, ciężarówki Fiata (wojna kolonialna w Libii) i brytyjskiego Fodena. Jest też Magirus, MAN (wozy strażackie), Mercedes, Renault, Scania i Volvo. A także amerykańskie wozy; Mack, International Harvester, Sterling, White i Kenworth. I największa ciężarówka świata – wywrotka Euklides. Około 200 zdjęć cz.-białych i kolorowych.

 

fiat  Fiat – fakty, sensacje, zagadki

Na stronach tej książki odnotowane są sukcesy i porażki koncernu. Są znaki zapytania i atmosfera sensacji. Bo takie było i jest życie giganta położonego u stóp Alp. Fenomen Fiata to nie tylko żelazny upór i konsekwencja ludzi z Turynu. Fiat jest dlatego wielki, że wraz z przemianami zachodzącymi na świecie i on zmienia swoje oblicze. Historia koncernu Fiata od zarania po dzień dzisiejszy. Najpopularniejsze modele Fiata, wozy VIP-ów; króla Wiktora Emanuela, Mussoliniego i Jana Pawła II. Fiat w Polsce, historia dostawczych i ciężarowych Fiatów, plakat Fiata, styliści. Ponad 600 zdjęć w tym: Topolino, 500-tka, Campagnola, 1500, Multipla.

 


naczterechkolach  Na czterech kołach

Historia wielkopolskiej motoryzacji od pocz. 20. stulecia. Pierwsze samochody firmy Brzeski-Auto pod pruskim zaborem, w latach 20 i powojennych. Historia Stomila, Centry, transportu ciężarowego, autobusowego i taxi. A także o zakładach naprawczych i losach Tarpana. Giełda samochodowa, tor „Poznań, Automobilklub Wielkopolski i jego dzieje, muzeum Dawnej Motoryzacji, oldtimery w Poznaniu, rajdy, wyścigi. Historia stacji benzynowych. Dawni i współcześni dealerzy. Oraz dzień dzisiejszy: Volkswagen, MAN i Neoplan. Do tego setki archiwalnych zdjęć.

 


ciezarowki2  Ciężarówki-2 Biografia

to kontynuacja wydanego wcześniej kultowego tomu „Ciężarówki Historia” prezentującego pasjonujące dzieje niektórych modeli ciężarówek. Z lektury tego tomu dowiecie się Państwo o: Morrisach, brytyjskich ciężarówkach uczestniczących w operacjach na froncie II wojny światowej, co oznacza słowo Robur i kto używał tych aut, o losach węgierskiego Csepela, największego w Europie producenta cystern do przewozu mleka, dlaczego zbankrutował Borgward i Henschel. Lancia to nie tylko ekskluzywne limuzyny, ale i przez lata produkowane ciężarówki o nazwach zaczerpniętych z greckiego alfabetu. Tylko w Anglii można spotkać jeszcze prastare ciężarówki z kominem firmy Sentinel, z którą alians zawarli Czesi. Na militarnej produkcji wyrosła też sława Steyera. A ponadto historia Kamaza, brytyjskiego AEC, Bedforda i Albionu, amerykańskiego Diamonda, Kraza. Do tego ERF, Krupp, Leyland, Ził, Federal i MAZ. 100 str, setki zdjęć.

 

rr  Rolls Royce – moja miłość

Zbiór fantastycznych i niesamowitych historii tych samochodów. Narodziny marki, historia statuetki Ducha Ekstazy, historia samochodów właścicieli: George Ballantine, W. I. Lenina, Leonida Breżniewa, króla Egiptu, Nubara Gulbenkiana, Johna Lennona, hinduskich maharadżów używających tych samochodów do polowania na tygrysy, Grety Garbo, przywódcy sekty z Oregonu, Władzia Liberace, generalissimusa Franco, królowej brytyjskiej, sułtana Brunei, gąsienicowego Rolls Royce`a Lenina, Lawrence of Arabia, marsz. Montgomery, Rudyarda Kiplinga, króla Afganistanu, Elvisa Presleya, księżnej Diany. Nadwozia pick-up, kombi, karawan, skiff, woody. Kawały o Rolls Roysie, wyścigi Rolls Royce`ów, Rolls Royce a seks, tuning. Rolls Royce a la Ludwik XVI. W muzeum Rolls Royce`a. Firmy karoseryjne: Mulliner, Park Ward, Frua, Brewster, Hooper, Windovers. Ponad 1200 zdjęć w tym samochody: lorda Mountbattena, Ernesta Hemingwaya, prezydenta Brazylii, króla Grecji, królowej Portugalii, Agi Khana, ks.Gloucester, Petuli Clark, Pata Boone, Freda Astaire, Brigitte Bardot, Charlie Chaplina, Elisabeth Arden, Johna Eltona, Sammy Davisa, Engelberta Humperdincka, Roya Orbison, Jamesa Bonda, Mary Crawford, Rudolfa Valentino,Douglasa Fairbanksa, ks. Nepalu, Alaina Delon, Earthy Kitt, Johny Walkera, Baden Powella, Lloyda George, Malcolma Campbella, G.B. Shaw, cesarza Abisynii, króla Iraku. Zdjęcia Star of India i Pearl of India. 230 str.

 

magia  Magia asfaltowej wstęgi

Historia toru wyścigowego „Poznań”. Geneza powstania, pierwsze projekty z lat 30. Parametry techniczne, najważniejsze wydarzenia od momentu budowy do jesieni 2007. Wypowiedzi twórców i świadków powstawania toru. Kto pomagał, kto przeszkadzał. Ponad 200 zdjęć archiwalnych. 15 czerwca 2014 egzemplarz monografii został umieszczony w "Kapsule Czasu" przygotowanej przez MTP z okazji 85 rocznicy Powszechnej Wystawy Krajowej wraz z innym pamiątkami dotyczącymi Poznania. Kapsuła zakopana została na terenie targów. Ponownie zostanie otwarta w czerwcu 2099 roku.

 


PPsmall  Rajd Pekin – Paryż 1907

Niesamowite przygody grupy kierowców z Włoch i Francji jadących pięcioma samochodami. Rajd wiedzie z Pekinu górskimi przełęczami Chin do Mongolii, a stamtąd przez Syberię, Ural, Rosję do Europy. Zawodnicy muszą pokonać zarówno biurokratyczne przeszkody administracji chińskiej, piaski pustyni Gobi, błota wielkich syberyjskich rzek oraz okolicznościowe alkoholowe przyjęcia wydawane na ich cześć przez rosyjskie naczalstwo. Przygoda kończy się zwycięstwem ks. Borghese na samochodzie Itala i... dość pechowo dla jednego z jego rywali.

 

AW  Automobiliści znad Warty

450-stronnicowa Biblia. Biografia Automobilklubu Wielkopolski ze słowem wstępnym marszałka województwa wielkopolskiego - Marka Woźniaka, obejmująca lata 1923-2008, a także opowiadająca o początkach motoryzacji w dawnym Poznaniu od 19. stulecia. Ponad 1200 zdjęć, anegdoty z życia samochodziarzy, sylwetki wybitnych automobilistów. Rarytas. Książka o której recenzujący ją dziennikarz motoryzacyjny lokalnego radia powie: "Jest patriotycznym obowiązkiem każdego kierowcy w Poznaniu jej przeczytanie".

 

 

tarpan03.02.2012   T2Tarpan – furmanka z PRL-u.

 Pierwsza w Polsce monografia Tarpana. Kulisy narodzin najbardziej krytykowanego samochodu i najbardziej     krytykowanej fabryki w PRL. Wspomnienia prominentów. Ponad 360 zdjęć, częściowo publikowanych po raz  pierwszy. Tarpany 233, 237, 239D i Honkery. Dostawcze samochody Fiata które miały zastąpić Żuka. Pojazdy papieskie, prototypy, rajdy terenowe, wystawy i ekspozycje specjalne. Historia Fabryki Samochodów Rolniczych w Poznaniu. Jedynej, która z polskiego przemysłu motoryzacyjnego przetrwała do dziś przejęta przez Volkswagen Group Polska. Dwa wydania.


TK

 w22 Tarpan - Konstrukcje

 Katalog samochodów od Warty do Honkera wyprodukowanych w poznańskiej FSR w latach 1972-1995. Albumowe wydanie z      ilustracjami wszystkich przedprototypów, prototypów, modeli niskoseryjnych Tarpana i Honkera. Część zdjęć ujawniona po raz pierwszy z archiwum autora. Dwa wydania.



legendy1Legendy  bruku PRL-u

Retrospekcja kultowych marek z lat PRL-u. Utrzymana w konwencji lat 50. i 60. Cechuje ją kpiarskie, obrazoburcze i prowokacyjne spojrzenie na czasy szczęśliwie minione oraz bulwarowe komentarze nie zawsze zgodne z poglądami autora. Absurdalnie logiczne i logicznie absurdalne. Publikacja mogąca pretendować do tytułu najbardziej skandalizującej książki motoryzacyjnej w Polsce.  Uwaga: Książka przeznaczona dla osób z dużym dystansem do przeszłości (motoryzacyjnej), poczuciem humoru oraz o wysokim IQ.             

100lat 100 lat autofascynacji

Ekskluzywny album o objętości 260 stron, zawierający około tysiąca  zdjęć o historycznej wartości prezentujących ekspozycję samochodową na targach poznańskich w latach 1911-2011. Rok po roku autor oprowadza Czytelnika po targowych halach i placach przedstawiając co ciekawsze modele prezentowane na poznańskich MTP. A jest tego dużo. Bo pierwsze samochody wystawiane są w Poznaniu już podczas Ostdeutsche Ausstellung w 1911 roku! Mamy okazję  przespacerować się po halach targowych słynnej Pewuki w 1929 i Międzynarodowej Wystawy Komunikacji i Turystyki w 1930.
    Możemy podziwiać pierwsze powojenne stoiska targowe, na których króluje głównie transport radziecki. W Poznaniu wystawiane są wszystkie osobowe samochody z ZSRR – ZIS-y, ZIM-y i Moskwicze. Motoryzacyjny krajobraz zmienia się z rokiem 1957, kiedy do Polski powracają firmy Europy Zachodniej i USA.
Kolejną transformację przechodzi Poznań z chwilą powstania wyspecjalizowanej imprezy o nazwie Motor Show funkcjonującej do dziś. Z kart publikacji spoglądają na nas sylwetki samochodów, o których świat już dawno zapomniał. Panhard-Levassor, Austro-Daimler, Stoewer, Excelsior, Itala czy Praga. Równie egzotycznie brzmią powojenne marki: Morris, Standard, Triumph, Hillman czy NSU.  Nie brak akcentów polskiej motoryzacji. Samochody CWS, FSO i FSC nieraz goszczą w Poznaniu. Praktycznie niewiele jest światowych marek, których nie pokazano by polskiej publiczności.  Autor nie byłby sobą, gdyby przy okazji nie przemycił smakowitych rodzynków dotyczących motoryzacji. Są wycinki prasowe, ogłoszenia i reprodukcje tytułów wielu gazet. Między zdjęciami ukryte są motoryzacyjne dowcipy z epoki danej marki. Dowiemy się też jak dziwne nazwy otrzymały niektóre modele. Jakie auta nazywano tabletką, rekinem lądowym, czeburaszką, krokodylem, krabem czy młotkiem parowym.

sport  Tarpan sport

Badania terenowe samochodów z napędem 4x2 i 4x4. Udział w rajdach terenowych jak Polskie Safari, Rajd Jelcza czy Tarpaniada. Próby sprawnościowe w towarzystwie Willysów, GAZ-ów, ARO, KdF, Pinzgauera, LPT. Ciekawe wydarzenia na trasie. Zabawne sytuacje. Ponad 250 zdjęć.

 

hq.cover

 Hongqi - chińska legenda
Narodziny przy pomocy towarzyszy z ZSRR "china automotive industry". Historia garaży w rezydencji przewodniczącego Mao Tse Tunga. Prezydencka limuzyna Czerwony Sztandar otwierająca początki chińskiego przemysłu samochodowego. Otwarte „parade cars” oraz odpowiedź po co Mao zbudował dla siebie karawan. Chińska egzotyka nazw: Wschodni Wiatr, Czerwony Sztandar. I co wspólnego ma  z tym chińska katiusza oraz nowy samochód przewodniczącego Hu Jintao.


krym

 Tarpanem na Krym

Turystyczna podróż do Jałty w ZSRR zamienia się w jazdę obfitującą w epizody warte scenariusza komedii filmowej. Ponadto przypadkowo w miejskim archiwum autor znajduje zeznania naocznych świadków operacji Argonauta dotyczącej przygotowania logistycznego do transportu uczestników Konferencji Jałtańskiej. Sporządza odręczne notatki, ale przygotowany artykuł zostaje zablokowany przez PRL-owską cenzurę. Kilka lat później porównanie pamiętników Churchilla i Roosevelta potwierdza częściowo wersję przedstawioną przez rosyjskich obserwatorów. Rosjanie te fakty ujawniają publicznie dopiero po upadku ZSRR. Autor wysuwa hipotezę, która być może jest prawdą. Dowiecie się także, czym Churchill i Roosevelt jechali do Jałty. Plus duża porcja rosyjskiego i radzieckiego humoru.

 papamobilePapamobile

Fabularyzowana historia transportu watykańskiego. Karoce papieskie, pociąg specjalny, papamobile. Ponad 120 samochodów, które były użytkowane przez głowy Kościoła katolickiego. Tajemnice watykańskich garaży. Zaginione limuzyny. Dziwne konstrukcje. Szklana pułapka, akwarium. Papamobile przyszłości. Tajemnice państwa za Spiżową Bramą, które jeszcze 80 lat temu nie akceptowało samochodu. Recenzent Głosu Wielkopolskiego napisał: "Takich historii próżno szukać w oficjalnych opracowaniach związanych z papieżami, szczególnie z Janem Pawłem II". Książka która powinna być w domu każdego fana motoryzacji.

 

hscover

 Jeepem przez Atlantyk

Dwoje młodych ludzi w podróż poślubną wybiera się Fordem GPA, na którym zamierzają przepłynąć Atlantyk. Pełna ekspresji podróż z Nowego Jorku do Afryki bez pieniędzy i kamizelek ratunkowych. Walka nie tylko z naturą i gniewem oceanu na ustawicznie psującej się amfibii, ale także z ludzkimi słabościami.




NYC-paris.cover  New York - Paris
27 listopada 1907 dziennik The New York Times w artykule "Plans for Auto Race New York to Paris" poinformował swoich Czytelników o zamiarze zorganizowania przy współpracy z paryską gazetą Le Matin wyścigu na trasie liczącej 15 tysięcy mil. Trasa ma prowadzić z Nowego Jorku do Chicago i dalej do Kanady wzdłuż linii kolejowej Canadian Pacific do Vancouver. Rozważa się też przejazd przez Jakuck i Wierchojańsk. Pokonanie Leny ma odbyć się po lodzie. New York Times przypomina, że Wierchojańsk to najzimniejsze miejsce na ziemi, gdzie temperatury sięgają 70 stopni. Na starcie w lutym 1908 staje sześciu śmiałków.

 

 

tarpan237net

Tarpan 237, 239

Historia dwóch modeli 237 i 239 od momentu powstania do zakończenia produkcji. I odpowiedź- skąd wziął się diesel.





TKokładka

Tarpan Konstrukcje. 3. wydanie wyprodukowanych modeli Tarpana od 1972 do 1991. Od modelu 233 do Honkera. Wydanie uzupełnione o nieznane dotąd prototypy.





TH10lat

Tarpan Honker. Historia modelu  od projektu do uruchomienia produkcji






EPM

img963Encyklopedia poznańskiej motoryzacji. Unikalna monografia poznańskiej motoryzacji w latach 1890-2016. M.in. pierwsze   samochody w Poznaniu, II RP, poznańskie motocykle, firmy karoseryjne, paradoksy socjalizmu, zakłady naprawcze, producenci, muzea samochodowe, kluby, stowarzyszenia i grupy hobbystyczne, słynne rajdy, historia taksówek, ambulansów sanitarnych i samochodów policyjnych. Nominowana przez jury Biblioteki Raczyńskich do nagrody im. Łukaszewicza. W 2018 nagrodzona przez amerykańskie stowarzyszenie Society of Automotive Historians za najlepszą książkę motoryzacyjną w kategorii non-english book.



 

 

warta-honker.cover

 

Od Warty do Honkera

Autor ujawnia pomysłodawcę projektu o nazwie „samochód dla rolnictwa”, także kulisy rozmów pomiędzy Fiatem a Polmotem na temat modernizacji Tarpana. Historia poznańskich kamperów oraz przyczyny upadku firmy.




brzeskiautoBrzeskiauto - pionier polskiego automobilizmu. Monografia najstarszej polskiej firmy związanej z motoryzacją. Zajmującej się handlem, budową nadwozi, serwisem, wynajmowaniem garaży, nauką jazdy. Życiorys twórcy - Stanisława Brzeskiego. Z lektury tej monografii dowiecie się Państwo  m.in.: jaka była jakość pierwszych samochodów, jak Stanisław Brzeski „strzygł” Jaśnie Wielmożnych  Panów, jakie samochody sprzedawano w okresie  międzywojennym w  Poznaniu, poznacie unikalne dokumenty z pocz. 20. wieku, dowiecie się, ile Daimler Benz AG zapłacił miastu za przejęcie zakładu i co  miał z tym wspólnego gauleiter - Arthur Greiser, jak Armia Czerwona kapustę kradła.




MBS3Mercedes w cieniu swastyki

Kulisy korumpowania nazistów przez koncern Daimler AG za obietnice uzyskania zamówień od Wehrmachtu. Produkcja samochodów osobowych, czołgów, okrętów, torped i części do V2. Studium rozwoju gospodarki niemieckiej po I wojnie światowej na bazie programu rozwoju motoryzacji. Nieznane aspekty drogi rozwoju koncernu Daimler AG w programie produkcji pojazdów na rzecz militaryzacji III Rzeszy. Pierwsze w Polsce opracowanie adresowane do przeciętnego czytelnika ukazujące Daimler AG z innej strony oraz drogę ekspansji do przyszłego „cudu gospodarczego” i dzisiejszej potęgi firmy.




WSPÓŁPRACA AUTORSKA

cover.www.Tadeusz Wesołowski  - Pekin-Paryż 2013                                
W czerwcu 2013 polski świat automobilistów zelektryzowała wiadomość o ukończeniu rajdu-maratonu Pekin - Paryż przez polską załogę Wesołowski - Lubaczewski jadącą 60-letnim Jaguarem. Pierwszy udział Polaków w tej jednej z najtrudniejszych imprez samochodowych zakończył się zajęciem 34 miejsca w klasyfikacji ogólnej. Dr inż. Tadeusz Wesołowski proponuje spisanie jego wrażeń z tego rajdu-giganta. W rezultacie powstaje 200-stronnicowa relacja z 33-dniowej podróży, wielogodzinnych zmagań z naturą, zawodną techniką, własnymi siłami. Bogata nie tylko w ciekawą faktografię, ale zawierająca także dramatyczne chwile, jakie musieli przeżywać niektórzy bohaterowie tego międzykontynentalnego wyścigu.

 

 

autokamasutracoverAutokamasutra. Jak uprawiseks w samochodzie? Pierwszy kompletny przewodnik jak się kochać w samochodzie! Autokamasutra to mapa drogowa do autoerotycznych doświadczeń. Ten praktyczny, podręczny przewodnik łączy starożytną mądrość seksualną z nowoczesnymi samochodami. I oferuje skorzystanie ze starej europejskiej tradycji polegającej na zaparowaniu szyb! Od kompaktów do limuzyn, od hybryd do Hummerów.


WSPÓŁPRACA  WYDAWNICZA

ogniwa  Kamil Łodygowski - Zastosowanie ogniw paliwowych typu PEMFC jako źródło napędu pojazdu samochodowego. 

Studium informacji na temat ogniw paliwowych, będących alternatywą dla akumulatorów jako źródła zasilania napędu elektrycznych pojazdów samochodowych. W tym celu sporą część pracy poświęcono wyjaśnieniu zagadnieniom zasady działania ogniwa paliwowego typu PEM, budowie, zastosowaniu oraz teorii ruchu pojazdu. Przedstawiono również sposoby magazynowania wodoru oraz jego charakterystyczne właściwości fizyko-chemiczne.

 

 


W PRZYGOTOWANIU

cover  Autoimperium

 Sensacyjne dzieje samochodów użytkowanych przez najsławniejsze osobistości świata współczesnego. Samochody Lenina,   Hitlera, Stalina, Hirohito, Montgomery, Mao Tse Tunga, królowej brytyjskiej, Presleya, Mussoliniego. Fakty i niesamowite incydenty z życia samochodów papieskich, prezydentów USA, hinduskich maharadżów, gwiazd Hollywoodu.

 

 


 

 

 

 

Copyright 2011. Dobieslaw Wielinski