O mnie

Ekonomista z wykształcenia, dziennikarz z zawodu, od urodzenia mieszkający w Poznaniu  znany jest z pasji fotografowania i  pisania o samochodach.  Autor  kilkunastu publikacji z zakresu historii motoryzacji.                                                                                                           dw2
Absolwent Akademii Ekonomicznej w Poznaniu. Początkowo pracuje w budownictwie. Kiedy popołudniami chodzi na kurs prawa jazdy, w ciągu dnia praktyczne wiadomości sprawdza na ZIS-ie 150 i Ursusie C330. Bezpośredni kontakt z benzyną to kolejno motorower Komar, potem WSK 125 ccm i w 1977 szary Fiacik 126p, którym odwiedza Jugosławię, Bułgarię i Węgry. W latach 1973-91 pracuje w przemyśle samochodowym (Fabryka Samochodów Rolniczych – Polmo), szczegółowo poznając tajniki konstrukcji i budowy samochodu. Jako specjalista ds organizacji i zarządzania wdraża inowacyjne rozwiązania dotyczące obiegu dokumentacji produkcyjnej. Równolegle dokumentuje codzienne życie zakładu produkcyjnego.
Analityk ds. rynku samochodowego w Polskim Towarzystwie Samochodowym (Invest Bank).
Później redaktor naczelny tygodnika „Autokurier”. Wieloletni współpracownik tygodnika Motor. Współpracownik m.in. Ilustrowanego Kuriera Polskiego, Auto Bazaru,  Poradnika Handlowca, Miliardera, Auto Market Truck, miesięcznika Ciężarówki, dodatku Moto-Express w Expresie Poznańskim, a ostatnio Magazynu Targi. Długoletni felietonista Giełdy Samochodowej. Zastępca redaktora naczelnego Gazety Targowej. Aktualnie felietonista i autor kolumny historycznej prestiżowego magazynu Truck&Business Polska. Współpracownik periodyku "Gazeta Łowiecka". Zarazem autor wielu publikacji i felietonów o tematyce motoryzacyjnej w prasie krajowej i zagranicznej, a także twórca kilku wystaw fotograficznych. Wieloletni działacz Poznańskiego Towarzystwa Fotograficznego. Zatrzymany w stanie wojennym za dokumentowanie wydarzeń ulicznych. Laureat nagrody w dziedzinie publicystyki sekcji polskiej Canadian Broadcasting Corporation. W 1983 zdobywa 3. nagrodę w konkursie PZMot dot. bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz sportu motorowego w Wielkopolsce. Podczas pobytu w USA i Wlk. Brytanii dokumentuje najciekawsze imprezy samochodowe oraz fotografuje najsłynniejsze samochody świata tworzące historię przemysłu samochodowego.
W latach 70. kierowca rajdowy, zawodnik Automobilklubu Wielkopolskiego w rajdach nawigacyjnych i terenowych. Podróżnik, uczestnik samochodowych eskapad Tarpanem m.in. do Grecji i na Krym. Rzecznik prasowy Automobilklubu Wielkopolskiego, zarazem autor przewodnika po Muzeum Motoryzacji w Poznaniu. Właściciel wydawnictwa Oficyna Wydawnicza Black Horse. Filmowiec.
Debiut pisarski i wydawniczy to przekład w 1991 roku znanej na europejskim rynku motoryzacyjnym książki M. Foxa i S. Smitha, będącej zbiorem legend i niesamowitych historii towarzyszących Rolls-Royce`owi pt. „Opowieści Silver Lady”.
W latach 1996-97 autor telewizyjnego cyklu „Auto z życiorysem”, nadawanego w programie „Magazyn Auto”, emitowanym przez TVP-2. W 1997 ukazuje się jego książka „Autosensacje stulecia”, a w 2001 roku tom „Ciężarówki – historia”, mówiący o losach firm produkujących samochody ciężarowe. Autor historii wielkopolskiej motoryzacji (2004) zawartej w publikacji „Na czterech kołach”. Nominowany przez Gazetę Wyborczą do tytułu Dziennikarz Roku 2004 miesięcznika Press. Autor m.in. reportaży: „Zmierzch wszechświata” o przyczynach upadku Daewoo Motors oraz „Sprzedaż czy grabież” o działalności firm sprzedających samochody w tzw. systemie argentyńskim.
W 2005 nowy tytuł: „Fiat – fakty, sensacje, zagadki” - pasjonująca biografia koncernu Fiata. Współautor zbioru reportaży Gazety Wyborczej p.t. „Cała Polska trzaska” (2005). W międzyczasie zdobywa uprawnienia Ministerstwa Skarbu do zasiadania w radach nadzorczych spółek z udziałem Skarbu Państwa. Współtwórca koncepcji utworzenia w Poznaniu TVBiznes i dyrektor programowy. Dyrektor biura Domu Mediowego Pentagram, wydawnictwa miesięcznika Magazyn Handlowiec.
Rok 2007 przynosi trzy kolejne publikacje: „Ciężarówki 2-Biografia”, „Rolls Royce – moja miłość” i „Magia asfaltowej wstęgi”. Ta ostatnia 7 lat później zostaje umieszczona w "kapsule czasu" zakopanej na 85 lat na terenie MTP.
W 2006 nominowany do nagrody „Złote Koło” w konkursie PZMot na najlepszą książkę sportową. Ale największym hitem okazała się publikacja „Rolls Royce – moja miłość”, która zdobyła uznanie fanów motoryzacji w Europie Zachodniej, USA i Japonii. Nominowana do nagrody amerykańskiej Society of Automotive Historians, Inc. W 2008 moderator wieczoru motoryzacyjnego w Muzeum Historii m. Poznania w ramach poznańskiej Nocy Muzeów.
Wiosną 2009 ukazuje się relacja z rajdu Pekin-Paryż z...1907, wspomnienia księcia Borghese, zwycięzcy tej niezwykłej imprezy, oparta na pamiętnikach księcia. Temat będący klasykiem literatury motoryzacyjnej.
Rok później (2010) powstaje najobszerniejsze dzieło „Automobiliści znad Warty”. Ponad 450-stronnicowa biblia o życiu zmotoryzowanych mieszkańców Poznania w latach 1923-2008. Zarazem unikalna biografia Automobilklubu Wielkopolski. Publikacja nagrodzona w 2011 przez PZMot najwyższym laurem w dziennikarstwie motoryzacyjnym - "Złotym Kołem". Z tej okazji TVN Turbo emituje w serialu "Legendy PRL-u" film o autorze, prezentując dorobek oraz wiedzę na temat   historii samochodów. 30. rocznica stanu wojennego (2011) to zarazem współudział w wystawie „Stan wojenny w fotografii”.
Wiosną 2012 ukazuje się kolejna publikacja - "Tarpan – furmanka z PRL-u". To pierwsza w Polsce monografia Tarpana. Okazuje się tak atrakcyjna, że już jesienią zostaje wznowiona jako 2. wydanie, poprawione i uzupełnione. Także jesienią pojawia się druga część monografii pt "Tarpan - konstrukcje".
W połowie października nowa kontrowersyjna pozycja "Legendy bruku PRL-u". Obrazoburczy, skandalizujący album o czasach minionych. W listopadzie, po 5 latach pracy pojawia się kronika wystaw samochodowych na MTP w latach 1911-2011 - "100 lat Autofascynacji". Wreszcie w grudniu 2012 opublikowana zostaje 3. część sagi o Tarpanie pt. "Tarpan-sport".
W styczniu 2013 wznowione zostaje wydanie tomu "Tarpan - konstrukcje" uzupełnione o nowe fotografie. Także w styczniu pojawia się książka o narodzinach chińskiego przemysłu samochodowego - "Hongqi - chińska legenda". Miesiąc później do księgarń trafia biograficzny reportaż pt. "Tarpanem na Krym". Książka zaliczana do gatunku "literatura drogi".
Marzec 2013 po 3 latach pracy przynosi swoistą, chyba jedyną na świecie biografię środków transportu w Państwie Watykańskim. "Papamobile" to historia sposobu podróżowania papieży. Od papieskiej karocy po współczesnego Mercedesa jakim porusza się Franciszek I.
W czerwcu ukazuje się Kronika m. Poznania nr. 2/2013 poświęcona Automobilklubowi Wielkopolski oraz rozwojowi życia motoryzacyjnego w Wielkopolsce. To ogromny almanach postaci związanych z wielkopolską motoryzacją. Wśród nich piórem red. Doroty Nowackiej-Okońskiej pełne dziennikarsko-globtroterowe dossier autora ilustrowane biograficznymi zdjęciami pt. "Maluchem przez Europę". Z wstępem: "Przejechał około miliona kilometrów, nie spowodował ani jednej stłuczki, samochody zna jak mało kto i jak mało kto umie o nich pisać."
I wreszcie w grudniu 2013 pojawia się automobilowo-marynistyczna opowieść o wielkich pasjonatach. "Jeepem przez Atlantyk" to wspomnienie o podróży małą wojskową amfibią przez Wielką Wodę.
W lutym 2014 na rynek wchodzi nowa książka będąca kontynuacją cyklu o wielkich wyścigach transkontynentalnych. "New York-Paris" to pełen przygód wyścig sześciu załóg w 1908 r.
W czerwcu 2013 polski świat automobilistów zelektryzowała wiadomość o ukończeniu rajdu-maratonu Pekin - Paryż przez polską załogę Wesołowski - Lubaczewski jadącą 60-letnim Jaguarem. Pierwszy udział Polaków w tej jednej z najtrudniejszych imprez samochodowych zakończył się zajęciem 34 miejsca w klasyfikacji ogólnej. W marcu 2014 podczas poznańskiego salonu samochodowego Motor Show zwiedzający mają okazję zapoznać się z targowym bestsellerem - relacją z rajdu przygotowaną przez Dobiesława Wielińskiego  w ramach współpracy z uczestnikami maratonu. „Pekin-Paryż 2013” to rewia najwspanialszych oldtimerów w krajobrazach Azji i Europy.
W grudniu 2014 na rynek trafia cieszące się dużym zainteresowaniem wznowienie monografii pt: Tarpan - Furmanka z PRL-u.

Latem 2016 dochodzi do dramatycznego pogorszenia stanu zdrowia. Zespół poznańskich kardiologów pod kierunkiem prof.  dr hab. Andrzeja Wykrętowicza wykorzystuje najnowsze osiągnięcia medycyny. Dr nauk med. Mateusz Bryl przeprowadza skomplikowany zabieg. Sytuacja zostaje opanowana.

W listopadzie 2016 aktywny uczestnik sympozjum Akademii Renowacji zorganizowanej podczas 1. edycji Retro Motor Show przygotowanego przez MTP, poświęconej rekonstruowaniu starych pojazdów, odnowieniu szkolenia zawodowego na potrzeby serwisów samochodowych jak i tematyce bieżącej. Red. Bartłomiej Ryś przeprowadza wywiad dla Warsztat.pl pisząc m.in. "Na targi wchodził przez płot...". Ekskluzywny magazyn "Poznański prestiż" zamieszcza wywiad piórem red. Michała Gradowskiego pt.: Auto to diabelski wynalazek".

Jednocześnie na rynek księgarski trafiają trzy publikacje: Tarpan 237,239; Tarpan Honker i wznowienie wydania Tarpan Konstrukcje. W marcu 2017 tuż przed Poznań Motor Show ukazuje się Encyklopedia Poznańskiej Motoryzacji. Unikalna monografia poświęcona całokształtowi rozwoju motoryzacji w Wielkopolsce od 1894 po czasy współczesne. Równolegle poznański oddział IPN przesłał podziękowanie za osobistą relację naocznego świadka z wydarzeń ulicznych Poznańskiego Czerwca 1956.

Jesienią 2017 ukazuje się ostatnia publikacja na temat poznańskiej FSR pt. "Od Warty do Honkera". Wznowiona zostaje edycja Encyklopedii Poznańskiej Motoryzacji. A podczas Retro Motor Show 2017 uhonorowany zostaje statuetką Akademii Renowacji i firmy Novol za promowanie klasycznej motoryzacji oraz na rzecz szkolenia zawodowego w obszarze samochodowym.
                                                                                                                                                            personal biographer: Judyta Aleksandrowicz

(volunteer)

                                                                                   kama2

Copyright 2011. Dobieslaw Wielinski